Veselīgas izglītības centrs
  • Sākums
  • Ideja
    • Stresa vadība
    • Empātijas skola®
  • Skolotāji
  • Speciālisti
  • Notikumi
  • Vērts izlasīt

DEJA kā LABIZJŪTAS atjaunošanas avots

24. februāris, 2018 pl. 20:56, Nav komentāru

“Dejas daba pēc būtības ir terapeitiska, jo tā izmanto cilvēka veselumu: fizisko Es, radošo Es, darbības/izpausmes Es, un emocionālo Es." /Sharon Chaiklin/

"Lai uzlabotu bērnu labizjūtu, ir nepieciešams būt ar viņiem kopā sistēmiskā, uzmanīgā, un mīlošā veidā, kas nozīmē pilnībā būt klātesošiem un iekļaut vecākus, skolotājus, ģimenes un vidi, lai palīdzētu bērniem izteikt savu identitāti autonomi, sākotnēji neverbālā un vēlāk verbālā veidā. Tiem, kuri strādā bērnu labizjūtas veicināšanas jomās, ir jāsaprot, ka ķermenis ir lielākais domāšanas orgāns bērniem, kas izjūt pasauli ar savu ķermeni. Šāda fiziskā pieredze bieži vien ir saistīta ar spēli, kas var veicināt bērna labizjūtas sajūtu, un ar deju, kas var dot bērnam iespēju izteikt instinktus, vajadzības un sajūtas saistībā ar citiem". / M.Stueck & A.Villegas/


Oksfordas DEJAS un LABIZJŪTAS rokasgrāmatā deja un ar to saistītās kustību prakses tiek aplūkotas  no neirozinātnes, veselības, sabiedrības un izglītības perspektīvas, kā arī no psiholoģijas un socioloģijas viedokļiem, lai veicinātu izpratni par dejas un labizjūtas/veselības saistību. Tā ir unikāla 1000 lappušu liela grāmata, kurā devumu ir snieguši vairāk kā 90 autori no visas pasaules un kurā tiek apskatīts plašs deju spektrs - no modernās un mūsdienu dejas līdz BIODANZA un citām autentiskas kustības praksēm.

Grāmatā ir ietverts arī Veselīgas Izglītības centra pamatlicēja, profesora Markusa Štuka un Dr.Psych. Alehandras Villegas zinātniskais raksts "Pētījumos pamatotās BIODANZA programmas bērniem (TANZPRO-Biodanza) skolās un bērnudārzos - daži efekti uz psiholoģiju, fizioloģiju, hormoniem un imūnsistēmu", kurā autpri ir apkopojuši dažādu pētījumu rezultātus.

Vairākos pētījumos ar 4-6 gadu veciem bērniem tika novērta sekojoša TANZPRO-Biodanza nodarbību iedarbība:
 Stresa hormona kortizola izmaiņas – Pēc 10 nodarbībām bērniem ar sākotnēji augstu kortizola līmeni tika novērota tā ‘normalizēšanās’, t.i., kortizola līmeņa samazināšanās. Pētījuma rezultāti norāda uz TANZPRO-Biodanza nodarbību autoregulējošo efektu bērnudārza bērniem.
 Emociju atpazīšana – Pētījuma rezultāti norādīja uz bērnu kognitīvā snieguma (kā piemēram, emociju atpazīšana ar Vīnes Emociju atpazīšanas testu, kurā bērniem bija jāatpazīst dažādas emocijas skatoties fotogrāfijas) uzlabošanos.
 Sirds ritms un fizioloģiskās autoregulācijas uzlabošanās – Bērni, kuriem pirms nodarbībām bija zems un augsts sirds ritms, pēc nodarbībām uzrādīja vidējus sirds ritma rādītājus. Rezultāti norāda, ka šiem bērniem uzlabojās veģetatīvais darbības stāvoklis (optimālais uzbudinājums) un līdzsvarojās simpātiskā un parasimpātiskā aktivitāte. 
 Psiholoģiskie rādītāji – Bērni ar sākotnēji (pirms nodarbības) zemu garastāvokļa novērtējumu uzrādīja ievērojamu tā uzlabojumu. Kā arī bērniem tika novērots ievērojams uzlabojums empātijas, intereses, relaksācijas līmeņos un motorās atpūtas spējas uzlabojums. 

Savukār 7-12 gadus veciem bērniem tika novērotas šāda TANZPRO-Biodanza iedarbība:
 Stresa hormona kortizola izmaiņas - Pēc 10 nodarbībām 7-8 gadīgā 23 skolēnu grupā rezultāti uzrādīja statistiski nozīmīgu stresa hormona samazinājumu.
 Testesterona līmeņi zēniem un meitenēm  - Zēni pēc nodarbībam uzrādīja testesterona līmeņa samazinājumu. Meitenēm šāds efekts netika novērots, jo viņām jau pirms nodarbībam bija zemāks testesterona līmenis. Rezultāti iesaka, ka TANZPRO Biodanza nodarbībām piemīt imūnsistēmu regulējošs efekts.
 Psiholoģiskie rādītāji – Latvijā veiktajā pētījumā par pirmo klašu skolēnu emocionālo un sociālo kompetenču izmaiņām Tanzpro-Biodanza nodarbību grupā skolēniem, kuri piedalījās nodarbībās, salīdzinājumā ar 1.klašu skolēniem, kuri nepiedalījās nodarbībās, uzlabojās emociju (dusmu, baiļu, sajūsmas un skumju) regulēšanas spējas, kā arī tika novērota vairāk sociāli vērsta uzvedība. Pētījuma rezultāti norādīja, ka Tanzpro-Biodanza programma ļauj samazināt emociju izpausmju problēmas un uzlabot vienaudžu attiecības, kā arī iespējams preventīvi aizsargā skolēnus pret šo rādītāju pasliktināšanos, kā tas bija novērojams tiem skolēniem, kuri nepiedalījās nodarbībās. Kā arī tika novērota kortizola samazināšanās skolēniem, kuri piedalījās nodarbībās.

Raksta autori uzsver, ka kortizola un testesterona līmeņu samazināšanās pēc nodarbībām visdrīzāk norāda uz relaksācijas izjūtas paaugstināšanos, kas ir saistīta ar augstāku jūtīgumu un spēju izbaudīt savstarpēju kontaktu. Kā arī stresa hormona kortizola līmeņa samazināšanās ir saistīta ar emocijām,  kas ir saistītas ar labizjūtu, un atbilst zemākiem trauksmes un stresa rādītājiem. 

Tādējādi, autori iesaka izmantot TANZPRO-Biodanza programmu bērniem kā stresa samazināšanas vai profilakses intervenci, lai veicinātu bērniem labizjūtu, un uzlabotu bērniem empātijas spēju.

Par iespēju apgūt Tanzpro-Biodanza® metodi var izlasīt šeit. 

Vineta Grīvza, psihologs, Veselīgas izglītības centra domubiedre

www.biodanza-vineta.lv




Nav komentāru

Komentēt







Jaunākie ieraksti

  • Cienošās komunikācijas apmācības dalībnieku refleksijas
    22. nov. 2021
  • Cienošā komunikācija klases saliedēšanai
    30. sep. 2019
  • DEJA kā LABIZJŪTAS atjaunošanas avots
    24. feb. 2018
  • Mana roka aizskar tavu sirdi
    20. jan. 2018
  • Attiecības – pamata izdzīvošanas mehānisms. Kā palīdzēt bērniem veidot veselīgas attiecības?
    5. aug. 2017
  • Helsus 2017 - ievadseminārs „Ekspedīcija stresa kalnā - Uzkāpt ir viegli, bet kā nokļūt lejā?”
    13. mai. 2017
  • Helsus 2017 - saruna par tēmu "Manas mīļās dusmas"
    10. mai. 2017
2015 ©