‘’Tajā brīdī, kad izdodas panākt, lai cilvēki, tā vietā, lai runātu par to, kas nav kārtībā ar citiem, runā par to, kas viņiem ir vajadzīgs, uzreiz parādās iespēja risinājuma sākumam.’’ /Maršals Rozenbergs/
Kā palīdzēt gan skolotājiem, gan bērniem veicināt labāku, savstarpēji nevardarbīgu dialogu; kā veicināt empātiju un emocionālo pašregulāciju, un iejūtīgu komunikāciju.
Šobrīd daudzām skolām un to skolotājiem ir liels izaicinājums sadzīvot ar dažādiem skolēnu uzvedības motīviem, kā, piemēram, impulsīva un antisociāla uzvedība, konflikti, verbāla agresija, zems emocionālais briedums, zemi empātijas rādītāji, viduvējas saskarsmes spējas ar vienaudžiem, kas empīriski pierādīts, ka ir cieši saistīts ar sociāli - emocionālo kompetenču problēmām. Emociju apzināšanās un pašregulācijas spējas, ļoti būtiski ietekmē vienaudžu attiecību veidošanos kvalitāti, kā arī dzīves labizjūtu un panākumu nodrošināšanu. Savukārt empātija ir viena no vissvarīgākajām sociālām kompetencēm, tā ir saikne starp sevi, citiem un ir lielākais motivators prosociālai uzvedībai. It īpaši sākumskolas procesā liela nozīme ir skolēnu savstarpējām attiecībām, jo caur tām tiek apmierinātas mūsu pamatvajadzības- draudzība, cieņa, drošības izjūta, uzticēšanās un, jo vieglāk skolēnam padodas iesaistīties saskarsmē, jo vieglāk apgūt zināšanas.
Joprojām izglītības nozarē notiek daudz debašu, kāda būtu vispiemērotākā metode, ko pielietot skolas iekšējā vidē, lai skolotāji, kā arī skolas psihologi, būtu profesionāli sagatavoti un atbalstīti darbam ar dažādiem skolēnu uzvedības vadmotīviem. Būtiski ir tas, ka daudzu valstu izglītības ministrijas ir nonākušas pie secinājuma, ka ir jāpalīdz gan skolotājiem, gan skolēniem veicināt savstarpēju dialogu, ieviešot skolās dažādas uzvedību koriģējošas un komunikāciju veicinošas intervences programmas. Viena no alternatīvām tiek minēta un praksē pielietota – Cienošas komunikācijas intervences programma. Cienošas komunikācijas intervences programma balstās uz M.Rozenberga nevardarbīgās komunikācijas četru soļu modeli. M.Rozenbergs pasaulē plaši pazīstams kā konfliktu mediators. Cienošas komunikācijas intervences programma ir jauna, pirmo reizi Latvijā inovatīva metode, orientēta uz sociāli emocionālo kompetenču attīstības veicināšanu sākumskolas bērniem. Intervences ietvaros bērniem, rotaļīgā veidā, tiek sniegtas zināšanas par to, kā funkcionē Cienoša komunikācija izmantojot vingrinājumus, spēles, lai iemantotās zināšanas integrētos un nostiprinātos uzvedībā.
Galvenie Cienošās komunikācijas ieguvumi:
Cienošas komunikācijas intervences pedagoģiskais mērķis:
Cienošas komunikācijas intervences pēdējo gadu pētījuma rezultāti uzrāda, ka: skolotāji pēc intervences apmācības spēja būt vairāk empātiski, uzlabojās komunikācija starp skolēniem un skolotājiem. Savukārt skolēniem ir pozitīvāka sevis pieņemšana, sadarbība, mazāk konflikti, savu - citu izjūtas un vajadzības izpratne labāka, paaugstinās interese iesaistīties dažādās skolas aktivitātēs, empātiska klausīšanās, emociju pašregulācija uzlabojās, parādās jaunas koncepcijas kā mazināt konfliktsituācijas, to nevardarbīga risinājumu meklēšana.
Aicinu uz semināru Helsus festivālā 2017.gada 21.maijā plkst. 13:00 - 14:00.
Laura Ozola, psihologs, Veselīgas izglītības centra domubiedre